Jurnal de Vacanta

La nunta in India…

Stiu suna mistic, spiritual si foarte misterios. Asa mi-o inchipuiam si eu, atunci cand eram mica si filmele bollywoodiene erau singurele, alaturi de Karate Kid, pe care le puteam vedea la cinema-ul meu mic de provincie. Pe atunci mi se parea magic dansul indian, costumele viu colorate si femeile frumoase cu acel “bindu” intre sprancene. Si iata ca peste ani, multi, am ajuns in India.
Calatoria, sau mobilul ei mai degraba, i-l datorez intru totul unui foarte bun prieten indian care m-a invitat entuziast, la nunta sa ce urma sa aiba loc in Trivandrum si Cochin, undeva in sudul Indiei, la aproximativ 3.500 km de New Delhi. Departe…

Dupa ce am fost avertizata sa nu calatoresc singura in India ca femeie, am plecat, cu un bun si apropiat prieten de-al meu, la nunta…in India.

Am plecat in decembrie, cand in Bucuresti erau -20C, in New Delhi 17C, iar in Trivandrum 35C.
Primele lucruri mai putin mistice cu care a trebuit sa ma obisnuiesc inca de la inceput, au fost mizeria si saracia crasa, apa potabila nepotabila si bacsisul. E bine de stiut ca desi ma pregatisem cu o lista lunga de vaccinuri contra diferitelor boli exotice si mai putin exotice din zona, inclusiv spalatul pe dinti trebuie facut cu apa imbuteliata. E iarasi bine de stiut ca sunt multi care vand apa de la robinet imbuteliata de ei, asa ca trebuie sa fii foarte atent atunci cand cumperi apa de pe strada. E ciudat cum apa, care noua aici ni se pare o banalitate, acolo devine un bun de pret. Am vazut oameni care cumparau apa la punga de plastic pe strada contra unei sume modice de bani. De asemenea, exista program pentru furnizarea apei. Undeva intre 7-10 dimineata si seara inca vreo 2 ore. Astfel incat mai toate hotelurile au rezervoare mari de apa, iar dusul e pe baza de caus, tocmai pentru a economisi consumul de apa.

Bacsisul e o practica atat de incetatenita incat nu se concepe sa nu o practici o data ajuns pe aeroportul din New Delhi. Si daca esti incepator intr-ale rupiilor si bacsisului, indienii sunt dornici sa te invete cat trebuie sa dai si unde: soferului de taxi, insotitorului soferului de taxi, receptionerului, baiatului cu bagajele, baiatului care iti inmaneaza cheia de la camera de hotel, cameristei, soferului de ricsa, etc

Dupa 17 ore de zbor si tranzit prin trei aeroporturi, pierdut tichetul de imbarcare in New Delhi si regasit cu 5 minute inainte de zbor, am ajuns in Trivandrum unde am fost asteptati de viitorul mire si aproape toata familia lui. Nu se intampla prea des sa ai la nunta “europeni”.

A doua zi am plecat la cumparaturi. Mai ales pentru femei e necesar sa adopti stilul vestimentar al locului, saree sau camise-salvar, o camasa lunga pana la genunchi si salvari. Asa ca am plecat cu “fetele” intr-un magazin de saree-uri si alte lucruri asemanatoare. Culorile erau absolut fascinante. Am plecat de acolo dupa vreo 4 ore, cu un saree de gala pentru nunta, si doua costume de camasa si salvari pentru purtatul de zi-cu-zi, pe perioada sederii mele acolo.

Cu mare bucurie am ajuns in cele din urma la nunta.  Iasomie, aur, betisoare parfumate, emotii, muzica si multa bucurie. E drept ca ritualul e diferit, insa mirii, parintii, nuntasii…destul de asemanatori.

Iata o poza in saree-ul meu de gala, inainte de nunta, cu ghirlanda de iasomie in par:

Si de la nunta:

Mirele si mireasa in plin ritual…

La templu, dupa nunta…

Masa, dansul si felicitarile…pe frunza de palmierJ

Sunt multe de povestit inca…vizita mea la astrologul de familie al prietenului meu indian, vizitele la templele din zona, cum mi s-au furat toate actele si banii din camera de hotel, cum ambasada din New Delhi nu m-a ajutat cu nimic, cum am reusit providential sa imi recuperez pasaportul, cum am descoperit eu Taj Mahalul, Jai-Purul si Himalaya, bucuria si deschiderea oamenilor de acolo, templele tibetane, firescul lucrurilor si acceptarea acestora asa cum sunt, cum am ajuns in Romania dupa 3 saptamani cu o traista tibetana de merinde in care mai aveam doar un portofel gol, o cartela de expres Otopeni-Bucuresti si cheile de la apartament…

Cred ca India este o tara a paradoxului continuu si de gasit la tot pasul, care m-a facut sa inteleg ca lucrurile sunt asa cum sunt insa sta in puterea mea de a trai viata zi de zi cu bucurie si acceptare pentru ceea ce a fost si determinare si curaj pentru ceea ce va veni. Si asa in loc de punct, o poza din Himalaya…